Starship Dear READERS ♥ Welcome to my blog ♥.~
 silent readers
Jom saling nasihat - menasihati !
20141115 • 16:03 • 0 comments

Assalammualaikum wbt..


Dalam Islam, jika kita melihat seseorang melakukan maksiat, wajib untuk kita menegurnya walaupun kita masih melakukan dosa kerana setiap Muslim itu adalah pendakwah. Kita juga bukannya maksum seperti Rasulullah SAW. Setiap manusia pernah melakukan kesilapan. Kenapa mahu diungkit sejarah hitam seseorang yang sudah insaf? Dia memberi nasihat mungkin kerana tidak mahu kesilapan tersebut diulangi insan lain. Dan tidak perlu tunggu jadi ustaz atau ustazah baru hendak memberi nasihat ..

Hadis:

"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka sedikitlah orang yang memberi peringatan” . (Imam Hasan Al-Basri) 

Tetapi bila da nasihat tu, jgn pula kita yang terbalik ..tak buat perkara makruf tpi buat mungkar pula.. Jgn bgitu ya ~

Firman dri Allah SWT:

"Wahai orang-orang yang beriman! Mengapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? Amat besar kebencian di sisi Allah bahawa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan" (Surah As-Saff 61 : 2-3)

 P/S Pesanan ini pon utk peringatan diri ini juga.. im not perfect..












SOME WORDS!

Assalammualaikum , welcome to my blog! my name is Aliah or call me Lee Ya!Dont shy to read my blog. you re welcome to read it !♥
Profile
Stuff
Tagboard
Twitter
Rewind